Newsletter

Dynaphar

De nieuwsbrief van uw apotheker informeert u over nieuws op de stie, gezondheidsnieuws, ...

Schrijf hier in

Gezondheidsmagazine


Verhogen hormonale anticonceptiva (oa de PIL) het risico op een depressie ?

Dit onderwerp heeft de laatste tijd veel media-aandacht gekregen.
Recent onderzoek botst opnieuw op resultaten die zouden kunnen wijzen op een verhoogd risico op depressie bij gebruik van hormonale anticonceptiva.
Verschillende hormonale anticonceptiva zoals de  combinatiepil (in de volksmond 'De Pil')  , de minipil, de vaginale ring, de pleisters, het implantaat en de prikpil werden onderzocht.
Er werden kleine onderlinge verschillen vastgesteld met betrekking tot het risico van depressie met deze voorbehoedsmiddelen.
Het verhoogd risico op depressie is vooral gevonden bij jonge vrouwen tussen 15 tot 19 jaar en tijdens de 1e 6 maand van het gebruik van anticonceptiva.

Het risico van depressieve stemming met orale anticonceptiva is niet nieuw; het zou voornamelijk te wijten zijn aan het progestageen dat een vaste component is in de verschillende onderzochte anticonceptiva.

Uit deze studie kan nog geen oorzakelijk verband gelegd worden. Verder meer specifiek onderzoek is hiervoor nog aangewezen.
Deze studie leert de artsen en gebruikers  wel dat men vooral een voorzichtige houding moet aannemen bij jongeren met verhoogde kans op een depressie (bv. met een voorgeschiedenis van of aanleg voor een depressie of voor psychiatrische stoornissen) en gedurende de eerste 6 maanden van het gebruik.

Bron: Nieuwsbrief Pharmaplanet  14/10/2016

Site gecreŽerd door Easy-ConceptSite gecreŽerd door Easy-Concept login